Voedingsadvies ter bevordering van gezondheid (deel 2)

Elke maand geef ik een aantal adviezen rond hetzelfde thema, dezelfde ziekte of aandoening. In de maand april is dat even anders. Deze maand schrijf ik eens over gezondheid, want op 7 april was het wereldgezondheidsdag. Meer info daarover vind je via deze koppeling: WHO Wereldgezondheidsdag

Waarschijnlijk heb jij je ook wel eens afgevraagd welke rol voeding nu speelt in gezondheid? Kan je er ziekte mee voorkomen? En genezen? Ik vertel je er graag wat meer over.

Ziektes voorkomen

Als we het over voeding en ziekte of gezondheid hebben, maken we best eerst een onderscheid tussen een acute en een chronische ziekte. Acuut wil hier zeggen dat de aandoening plots ontstaat, chronisch betekent dat er een hele tijd overgaat vooraleer je het merkt. Voeding is vooral van belang bij chronische ziektes, bijvoorbeeld obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Een gezond voedingspatroon beschermt je tegen zulke aandoeningen, een onevenwichtig eetpatroon verhoogt je risico. Geen paniek, een tijdje ongezond eten maakt je niet dadelijk ziek. Het gaat echt wel over eetpatronen of eetgewoontes.

Ziektes genezen

Ongezonde voeding speelt een belangrijke rol in het ontstaan van veel voorkomende chronische ziektes. Helaas betekent dat niet dat we met gezonde voeding die ziektes kunnen genezen. Chronische ziektes zijn langdurig en zelden te genezen. Niet met voeding, en ook niet met medicatie trouwens. Je kan wel voorkomen dat je gezondheidstoestand verslechtert. In het beste geval kan je de ziekte nog terugdringen of omkeren (in remissie brengen). En daarbij is je eetgewoontes verbeteren wel noodzakelijk. Ook hier geldt dat een tijdje gezond eten niet echt helpt, het gaat weer over eetpatronen of -gewoontes.

Meer informatie hierover vind je via  https://www.sciensano.be/nl/gezondheidsonderwerpen/chronische-ziekte.

Het is dus echt belangrijk om te voorkomen, want genezen lukt zelden. Dat is een belangrijk verschil met acute ziektes, zoals een infectie of ontsteking. Daarom dat ik als diëtist ook inzet op gezondheidsbevordering en ziektepreventie. Helaas loopt onze overheid hier nog wat achter en wordt dat onvoldoende (of niet) gefinancierd. Wie gezond is en dat ook zolang mogelijk wil blijven, betaalt dat volledig zelf. Voedingsadvies wordt niet terugbetaald door het RIZIV, maar gelukkig is het ook niet zo heel duur (goedkoper dan een kappersbeurt voor vrouwen). Met zelfgeorganiseerde groepssessies maken we het nog goedkoper.

Interesse? Stuur me gerust een mailtje.