Voedingsanalyse

Op basis van jouw voedingsdagboek berekent een diëtist hoeveel en welke voedingsstoffen (nutriënten) je dagelijks gemiddeld inneemt. Je krijgt zo een overzicht van de gemiddelde hoeveelheid macro-nutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en micro-nutriënten (mineralen en vitamines) er in jouw voeding zitten. Dat wordt vervolgens vergeleken met de aanbevolen hoeveelheden volgens jouw individuele lichamelijke behoeftes. De diëtist geeft je dan advies hoe je eventuele tekorten kan aanvullen via je voeding of, indien nodig, via voedingssupplementen.

Prijs: €65

Wist je dat je met een bloedanalyse slechts een heel beperkt aantal tekorten aan voedingsstoffen kan opsporen? Bloedonderzoek is zeker nuttig en ernstige tekorten komen ermee wel aan het licht. Toch geeft het vaak geen goed beeld van je werkelijke inname. Je lichaam zorgt er immers voor dat de waarden in je bloed zo lang mogelijk en zo goed mogelijk constant blijven (homeostase). Wanneer je te weinig van een voedingsstof inneemt (exogene aanvoer), dan zal je lichaam dat zelf meer gaan aanmaken (endogene productie) of uit de opgeslagen reservevoorraad halen.  Afwijkende bloedwaarden zijn dan soms ook een aanduiding dat een orgaan (bv. lever of nieren) niet meer optimaal functioneert, eerder dan dat je te veel of te weinig inneemt met je voeding.

Stel dat je voeding te weinig calcium bevat. Je lichaam zorgt er dan voor dat de calciumwaarden in je bloed niet dalen, door uit je botten calcium op te nemen. Als die voorraad in je botten onvoldoende wordt aangevuld, riskeer je helaas wel botontkalking (osteoporose). Uit je bloedwaarden blijkt dus niet dat je een calciumtekort hebt, maar toch kan het zijn dat je te weinig calcium inneemt. Ook bloedwaarden voor magnesium, zink, koper en selenium  hebben weinig betekenis. Hier is ook de wisselwerking met de hoeveelheid magnesium in de spieren en botten belangrijk en zegt het weinig over hoeveel er in de cellen aanwezig is.

Betekenisvolle waarden van mineralen en vitamines in een bloedonderzoek zijn die van vitamine B9 (foliumzuur), vitamine B12 (cobalamine), vitamine D3 en ijzer (Fe + ferritine).