Voedingsadvies ter preventie van hart-/vaatziekten

Elke maand geef ik een aantal adviezen rond hetzelfde thema, dezelfde ziekte of aandoening. In de maand september schrijf ik over hart- of vaatziekte, want de laatste week van september is de “Week van het Hart” van de Belgische Cardiologische Liga (https://www.liguecardioliga.be/week-van-het-hart/).

Dit jaar focust de cardioliga op een beroerte (cardiovasculair accident of CVA). Dat is een stoornis in de bloedvoorziening van de hersenen. Gemiddeld worden dagelijks 60 Belgen per dag hierdoor getroffen en dat willen we – en kunnen we - verminderen.

Voeding tegen hart- en vaatziekten

Voeding speelt ook hier weer een zeer belangrijke rol. Voeding kan een CVA niet genezen, maar wel voorkomen. Vooral bepaalde vetten en zout zijn hierbij van tel. Om ons hart en onze bloedvaten te beschermen eten/drinken we best zo weinig mogelijk vet met verzadigde vetzuren en zout.

Aderverkalking tegengaan – minder dierlijke vetten

Vetten bestaan uit verschillende soorten vetzuren. Onverzadigde vetzuren hebben een gunstig effect, verzadigde vetzuren een ongunstig effect. Verzadigde vetzuren verhogen immers het risico op aderverkalking (atherosclerose). We vinden ze vooral in vetrijke dierlijke producten (behalve vette vis!). Plantaardige voedingsmiddelen met vet daarentegen, zijn vooral rijk aan onverzadigde vetzuren (behalve kokosvet, palmvet en cacaovet!). Voor je hart en bloedvaten (en andere organen, zoals je lever), kies je dus liefst voor plantaardige vetten, zoals avocado, noten, zaden en pitten of de oliën/margarines die ervan worden gemaakt. Vermijd (echte) boter en room zoveel mogelijk. Transvetzuren  zijn eigenlijk nog slechter. Die ontstaan in de voedingsindustrie bij gedeeltelijke verharding van oliën. Dat wordt nu gelukkig steeds minder gedaan. Helaas bevatten industrieel gemaakte producten vaak nog altijd veel dierlijke vetten en/of palmvet. Denk hierbij aan koekjes en gebak en andere lekkere maar voedingskundig nutteloze snacks.  Meer en betrouwbare  informatie over vetten in de voeding  vind je op: https://www.gezondleven.be/themas/voeding/focus-op-voeding-niet-voedingsstoffen/voedingsstoffen/vetten

Hoge bloeddruk tegengaan – minder zout

Wanneer we spreken over zoutarm, dan bedoelen we eigen natriumarm. Natrium is het bestanddeel in zout dat zorgt voor verhoging van de bloeddruk. Zout bestaat in allerlei soorten. Denk maar aan keukenzout of tafelzout, zeezout, Himalayazout, fleur de sel, Keltisch zout, enz. De hoeveelheid natrium verschilt een beetje, maar de verschillen zijn zo klein dat die een verwaarloosbaar effect hebben op onze gezondheid. Enkel kaliumzout (dieetzout) bevat geen natrium. Zout is een veelgebruikte smaakversterker en zit dus in ongelooflijk veel voedingsmiddelen. Om je bloeddruk laag te houden, neem je best niet meer dan 5g zout (=2000 mg natrium) per dag. Je diëtist kan je daarbij helpen. Hij of zij kan aangeven in welke voedingsmiddelen die jij eet mogelijks veel zout zit en leert je ook hoe je dit zelf kan herkennen op etiketten en verpakkingen van voedingsmiddelen.

Concreet

Kortom, minder zout en dierlijk vet eten is goed voor je hart en bloedvaten. Concreet betekent dit dat je best zo weinig mogelijk neemt uit de rode bol buiten de voedingsdriehoek.

rode-laag-voedingsdriehoekpng